FAQĀ &Ā Documenten
Wat fijn dat je een thuis hebt gevonden in een van onze woningen. Hier vind je alle informatie rondom het huren van een woning bij Cornerstone, bijvoorbeeld over jouw rechten en plichten. Ook kun je hier terecht voor klachten of complimenten en vind je antwoord op een aantal veel gestelde vragen.
Veelgestelde Vragen
Controleer hiervoor de huurwijzer. Hierin staat welke onderhouds-issues voor de verantwoording van de verhuurder valt en welke voor u als huurder.
U kunt via www.ziezodan.nl schade, onderhoud of reparaties melden.
Bouwkundige veranderingen aan de woning zijn niet toegestaan zonder toestemming van Cornerstone. Denk bij bouwkundige veranderingen aan het doorbreken van muren, verwijderen van deuren, aanpassingen aan de keuken en/of badkamer. Pas wanneer er expliciet toestemming van Cornerstone Vastgoed is gegeven mogen er bouwkundige veranderingen worden toegepast.
U kunt een inwonersverklaring aanvragen bij ons. Hiervoor zullen wij documenten opvragen welke wij nodig hebben om verklaring op te stellen.
Wanneer een medehuurder wenst te vertrekken zullen wij moeten toetsen of u de gehele huursom kan dragen. Hiervoor zal aan de hand van een aantal gegevens een controle worden uitgevoerd en -indien van toepassing- kan er opnieuw een huurpaspoort worden aangevraagd.
Wanneer uw partner vertrekt zullen wij moeten toetsen in of de u de gehele huursom kan dragen. Hiervoor zal aan de hand van een aantal gegevens een controle worden uitgevoerd en -indien van toepassing- kan er opnieuw een huurpaspoort worden aangevraagd.
U kunt betalen door het openstaande bedrag over te maken op ons IBAN-rekeningnummer NL74 INGB 0005 0712 06 t.n.v. Cornerstone Vastgoed B.V. Vermeld bij uw betaling uw adres. Het rekeningnummer waar u de huur op betaald staat tevens vermeld in de huurovereenkomst. Wij adviseren om gebruik te maken van een automatisch incasso, zodat de huursom tijdig wordt ontvangen.
De huur dient voor de 1ste van de maand op de in de huurovereenkomst aangegeven rekening te staan.
Als u het bedrag niet in ƩƩn keer kunt betalen, dan mag u een regelingsvoorstel doen. Een regeling is een soort uitstel van(gedeeltelijke) betaling. U dient er rekening mee te houden dat wij uw regelingsvoorstel kunnen weigeren. Dit staat in de wet (artikel 6:29 BW). Wij verzoeken u binnen zeven dagen met een concreet betalingsvoorstel te komen om voornoemde achterstand in termijnen te kunnen aflossen.
Voor het beƫindigen van de huur stuurt u een email of een melding via het huurdersportaal voor het begin van de maand welke als laatste maand zal gelden. De opzegtermijn bedraagt doorgaans een volledige maand. Voorbeeld als u de huurovereenkomst per 1 november beƫindigen, dan dienen wij de aankondiging voor 1 oktober in het bezit te hebben. Hierin is oktober dus de laatste maand waarin u huurt.
Bij onze bevestiging van de opzegging ontvangt u een document waar het proces voor het opleveren van de woning in staat beschreven. Ook zullen er een twee afspraken met u worden gemaakt, ƩƩn voor de voorinspectie en ƩƩn voor de eindinspectie. Tijdens de voorinspectie zal de inspecteur tezamen met u de punten opstellen welke dienen te worden herstelt, mocht dit van toepassing zijn. De beschreven punten zullen ten tijde van de eindinspectie worden gecontroleerd. De openstaande punten tijdens de eindinspectie zullen leidend zijn, mede gezien er tijdens de voorinspectie niet alles kan worden opgenomen.
Wanneer u de woning correct heeft opgeleverd wordt de waarborgsom binnen 4 weken op uw rekening gestort. Wanneer er werkzaamheden in de woning nog dienen te worden herstelt na de eindinspectie zal dit langer duren. Nadat het herstel is uitgevoerd worden deze werkzaamheden verrekend met de waarborgsom.
Op de verhuurder rust de zorgplicht om ervoor te zorgen dat het gebruik van het pand in overeenstemming is met overheidsregelgeving en de afspraken in de huurovereenkomst.Verhuurders dienen in Nederland serieus werk te maken van deze zorgplicht. Het enkele feit dat in de huurovereenkomst is afgesproken dat het pand niet illegaal mag worden gebruikt en dat de huurder de verantwoordelijkheid draagt voor overtredingen, is voor de wetgever onvoldoende. De rechter heeft ook bepaald dat eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van de huurder, de periodieke controle van het gebruik van het pand door de verhuurder niet in de weg staat.Indien verhuurder niet voldoet aan zijn wettelijke zorgplicht kan hem een forse bestuurlijke boete worden opgelegd. Het recht om boetes op te leggen ligt bij de gemeentelijke overheden; deze controleren bijzonder intensief op afwijkend gebruik. Deze door de wetgever opgelegde zorgplicht verplicht de verhuurder zich te informeren over het gebruik van het gehuurde. Dit om vast te stellen dat het gehuurde wordt gebruikt in overeenstemming met de overheidsregelgeving en de bepalingen in de huurovereenkomst.
Ja, u bent verplicht te allen tijde medewerking te verlenen.
Mocht de genoemde datum of tijd niet uitkomen, dan kunt u deze afspraak tot 48 uur van tevoren per e-mail of telefonisch kosteloos wijzigen. Mocht u niet binnen de gestelde termijn annuleren of wijzigen, of bent u bij de gemaakte afspraak niet aanwezig, dan worden de gemaakte voorrijkosten van ⬠40,00 (excl. btw) aan u berekend. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 085-4884 780 (keuze 1) en via het e-mailadres zorgplicht@cornerstonevastgoed.nl.
De woning de gehele duur van de huurovereenkomst daadwerkelijk, geheel en voortdurend behoorlijk door de contractuele huurder(s). U bent niet bevoegd om het gehuurde geheel of gedeeltelijk in huur, onderhuur of gebruik aan derden af te staan, daar mede onder begrepen het verhuren van kamers, het verlenen van pension, het (tijdelijk) in gebruik te geven (zoals via AirBnB of een daarmee vergelijkbare organisatie), of het doen van afstand van huur.
Voor de wijk waarin uw woning is gelegen, heeft de gemeente bepaald dat een zelfstandige wooneenheid bewoond mag worden door een duurzaam gemeenschappelijk huishouden (bijv. een gezin), dan wel door maximaal 3 personen. Is dit niet het geval en zijn er naast uzelf, met uw uitdrukkelijke instemming nog 3 personen ingeschreven in de Basisregistratie Personen, bent u in overtreding. De gemeente heeft in haar huisvestingsverordening opgenomen dat, wanneer aan meer dan 3 huurders wordt verhuurd, een omzettingsvergunning is vereist. Vindt er controle plaats en blijken er meer dan drie gebruikers te zijn terwijl hiervoor geen vergunning aanwezig is, dan kan de verhuurder een forse bestuurlijke boete opgelegd worden. Deze boete kan oplopen tot EUR 20.000. U zult begrijpen dat deze situatie voor verhuurder volkomen onacceptabel is.
Indien u nog meer schulden heeft kunt u hulp inschakelen. Op www.nibud.nl en www.zelfjeschuldenregelen.nl vindt u tips en hulpmiddelen. Voor gratis advies en hulp bij het oplossen van uw schulden gaat u naar uw gemeente. U kunt ook naar maatschappelijk werk of naar het Juridisch Loket. Zij kunnen u in contact brengen met een erkende schuldhulpverleningsorganisatie. Zo voorkomt u dat u bij onbetrouwbare of ondeskundige organisaties terechtkomt.
Indien u niets kunt aflossen of uw schuldeiseres willen meer terug dan wat u aanbiedt, dan behoort een minnelijke schuldregeling of minnelijk akkoord niet meer tot de mogelijkheden. U kunt dan samen met een schuldhulpverlening de schuldsanering aanvragen. De regels omtrent het aanvragen van een schuldsanering staan in de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. Lees meer informatie op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/schuldhulpverlening-aanvragen.
Als u in de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)zit, overleg dan dit schrijven met uw bewindvoerder. Bent u failliet verklaard? Geef dit schrijven dan aan uw curator en meld ons dat u failliet bent met de faillissementsdatum.
ā
Als u het niet eens bent met de vordering, leg dit dan schriftelijk aan ons voor via info@cornerstonerealestate.nl. Vergeet niet uw adres te vermelden en eventueel bewijsstukken toe te voegen.
Het kan zijn dat u een klacht heeft over onze dienstverlening. Wij horen dit dan graag en zullen uw klacht dan in behandeling nemen overeenkomstig onze klachtenregeling bij NowID. Uw klacht kunt u schriftelijk indienen per post of door een e-mail te sturen naar info@cornerstonerealestate.nl.
Ziet u door uw financiƫle problemen geen uitweg meer en denkt u aan zelfdoding?
Er is altijd een oplossing! Stichting 113 Zelfmoordpreventie biedt hulp.
U kunt geheel anoniem bellen of chatten met hun specialisten.
Bel gratis 0800-0113.